WWW.PIANINO.XMC.PL

Nauka Edukacja Budowa Instrukcja Opis Instrumentu Ogłoszenia Pianina Muzyka Teoria TBF

Piano Historia

rok 1700 Pierwsze udokumentowane dowody eksperymentów fortepianowych Bartolomeo Cristoforiego (ur.4 maja 1655, Padwa, Włochy twórca pierwszego chordofonu) w spisie instrumentów muzycznych księcia Ferdynanda. Pianoforte (fortepian) poraz pierwszy używa mechanizmu młoteczkowego zamiast szarpanej struny klawesynu.

rok 1708 Wystawiony zostaje „Klawsyn” na podstawie wcześniejszego projektu Hansa Haidena w L’Academie Royale des Sciences w Paryżu.

rok 1709 B. Cristofori po raz pierwszy publicznie prezentuje swój fortepian.

rok 1714 Nauczyciel gry na klawiaturze Gottlieb Schroter wytwarza dwie akcje fortepianowe (jedną uderzającą w górę, drugą w dół) w celu przystosowania tradycyjnego klawesynu do struktury młotków.

rok 1716 Jean Marius opracowuje w Paryżu klawesyn – maillets (klawesyn z młotkami).

rok 1720 Produkcja najwcześniejszego zachowanego fortepianu Cristoforiego.

rok 1722 B. Cristofori opracował mechanizm „una corda”, który umożliwia graczowi takie przesuwanie akcji, że młotek uderza tylko jedną strunę na każdą nutę. rok 1725 Relacja Maffei o fortepianie Cristoforiego została przetłumaczona i opublikowana przez Matthesona w języku niemieckim, co spowodowało wzrost zainteresowania projektowaniem i budową fortepianów.

rok 1726 Cristofori produkuje swoje ostatnie piano.

rok 1728 Gottfried Silbermann, twórca klawikordów, produkuje dwa uszlachetnienia na temat „klawesynu z młotkami” bez komercyjnego sukcesu.

rok 1731 Cristofori umiera i na zawsze wpisuję się w historię instrumentów muzycznych.

rok 1732 Ukazuje się 12 Sonat Giustiniego „na cichy i głośny klawesyn”, pierwsza kompozycja napisana specjalnie na fortepian.

rok 1735 Powstaje pierwszy znany światu fortepian.

rok 1736 Silbermann pokazuje JS Bachowi swoje dwa fortepiany i przyjmuje krytykę J.S.Bacha.

rok 1736 Pierwszy spinet wykonany w Ameryce przez Johanna Clemma.

rok 1739 Schroter (Drezno) rozwija działanie styczne, które wykorzystuje sprężynowy podnośnik.

rok 1742 Prawdopodobnie wykonany pierwszy fortepian kwadratowy (Niemcy).

rok 1745 Christian Ernst Friederici buduje pierwszy fortepian piramidalny z ukośnymi strunami.

rok 1747 J.S Bach gra na fortepianie Silbermanna i jest pod ogromnym wrażeniem jego możliwości technicznch. rok 1752 Pierwszy fortepian sprowadzony do Anglii przez Samuela Crispa, zbudowany w Rzymie przez ojca Wooda, angielskiego mnicha, według projektu B.Cristoforiego.

rok 1753 CPE Bach publikuje w Berlinie „Esej o prawdziwej sztuce gry na instrumentach klawiszowych”, jego pierwsze dzieło zawierające odniesienie do mechaniki fortepianowej.

rok 1760 Niemieccy i holenderscy wytwórcy fortepianów (znani jako „Dwunastu Apostołów”), w tym Johannes Zumpe, uciekają przed niemiecką wojną siedmioletnią i przybywają do Anglii. rok 1762 Produkcja najstarszego zachowanego fortepianu kwadratowego Zumpe.

rok 1767 Po raz pierwszy fortepian zosaje użyty do akompaniamentu w Londyńskim w Covent Garden Theatre.

rok 1768 Pierwsze solowe występy fortepianowe w Anglii, kiedy J.C Bach używa instrumentu Zumpe w Thatched Cottage w Londynie.

rok 1771 John Broadwood projektuje swoje pierwsze kwadratowe pianoforte i prezentuje je światu.

rok 1771 W Rosji rozpoczyna się produkcja fortepianów kwadratowych.

rok 1772 Americus Backers dołącza do Broadwood i wraz z Robertem Stodartem udoskonala to, co rozwinęło się w wielką angielską akcję.

rok 1773 Pierwszy fortepianowy koncert w Nowym Jorku.

rok 1775 Johann Behrent z Filadelfii, niemiecki imigrant, buduje swó pierwszy fortepian w Ameryce, kwadrat.

rok 1777 Stodart uzyskuje patent na „English Grand Action”, który będzie używany przez amerykańskich i angielskich producentów. To jest pierwsze użycie słowa „wielki”.

rok 1781 Johann Andreas Stein (Augsburg) Najważniejsza innowacja i jego akcja fortepianowa, została udoskonalona Jest to tak zwana „Prellzungenmechanik” lub niemiecka akcja z mechanizmem wychwytu. W tym układzie każdy młotek był zamontowany na kluczu.

rok 1781 Broadwood repozycjonuje blok pinów wzdłuż tylnej części obudowy, aby zwiększyć głośność i uwydatnić ton i brzmienie.

rok 1781 Broadwood buduje swój pierwszy pełnowartościowy fortepian.

rok 1783 Broadwood produkuje znacznie ulepszony fortepian kwadratowy z wydajnymi podtłumikami i pedałem podtrzymującym zamiast standardowej dźwigni kolanowej.

rok 1786 John Geib opatentował swoje podwójne działanie, oparte na drugiej akcji Zumpe, wprowadzając pośrednią dźwignię ułatwiającą ucieczkę.

rok 1787 John Landreth opatentował prymitywną akcję „nalepki” na pianino, ale żaden fortepian nie został zbudowany jako rzeczywisty instrument.

rok 1788 Broadwood odkrywa, wraz z Signorem Cavallo i Dr. Grayem, że struna powinna zostać uderzona 1/9 jej długości, aby uzyskać pożądany ton.

rok 1789 Charles Albrecht przybywa z Niemiec do USA i otwiera swoją fabrykę fortepianów w Philadelphia w stanie Pennsylvania.

rok 1792 Sebastien Erard ucieka przed rewolucją francuską i tworzy fabrykę fortepianów w Londynie.

rok 1794 Broadwood przedstawia fortepiany z zakresem sześciu oktaw.

rok 1795 William Stodart z Londynu projektuje nowy typ pianina (fortepian „regałowy”).

rok 1797 Pianoforte, pierwsze czasopismo poświęcone fortepianowi, zostaje wydane w Londynie.

rok 1797 William Rolfe i Samuel Davis zgłaszają patent na mechanizm bębna janczarskiego.

rok 1798 William Southwell Dublińczyk osiadły w Londynie opracowuje pianino kwadratowe.

rok 1800 Matthias Muller i John Isaac Hawkins opracowują pierwsze pianina ze strunami opadającymi do poziomu podłogi.

rok 1800 Joseph-Marie Jacquard (Francuz z pochodzeni) opracowuje krosno sterowane kartami perforowanymi.

rok 1802 Thomas Loud składa patent na ukośnie nawleczony słupek.

rok 1803 Powrót nowej generacji fortepianów piramidowych i żyrafy. Na czele znajdują się Wachtl, Bleyer i Seuffert w Wiedniu.

rok 1807 William Southwell opracowuje fortepian „gabinetowy”.

rok 1808 Sebastien Erard opracowuje agrafę, która pomaga mocować struny fortepianu w odpowiedniej pozycji, stabilizuje strojenie i tworzy jeden koniec długości mówiącej struny.

rok 1810 Sebastien Erard projektuje coś, co miało stać się nowoczesnym mechanizmem pedału.

rok 1810 Popyt na klawesyny maleje, produkcja spada. Harpsichords odchodzi do lamusa.

rok 1811 Collard, Southwell i Wornum budują fortepiany typu „chata”.

rok 1812 Produkcja klawikordów spada najstarszych instrumentó klawiszowych strunowych, skonstruowanych po raz pierwszy przez Domenico Pisaurensisa.

rok 1820 Allen & Thom of London opatentowany fortepian z ramą usztywnioną żelaznymi rurami, ramą kompensacyjną.

rok 1821 Sebastien Erard wprowadza podwójną akcję wychwytującą (repetycję), umożliwiającą szybkie powtarzanie nut.

rok 1821 Broadwood buduje pierwszy fortepian kwadratowy z żelazną płytą zaczepową.

rok 1823 Erard opatentował fortepian z sześcioma prętami żelaznymi oporowymi umieszczonymi na płycie rezonansowej. rok 1823 Jonas Chickering rozpoczyna współpracę z Jamesem Stewartem Otwierają Piano Manufacturer w Bostonie. rok 1825 Loud Brothers of Philadelphia budują fortepian z zakresem 7, 1/2 oktawy.

rok 1825 Babcock produkuje pierwszy fortepian kwadratowy z żelazną ramą, zaprojektowany do wytrzymywania większych naprężeń strun.

rok 1826 Wornum opatentował swoją rozwiniętą akcję pionową, która stanowi podstawę obecnych działań vertykalnych. Było to błędnie określane jako akcja francuska, prawdopodobnie dlatego, że Francja była wówczas głównym eksporterem działań.

rok 1826 Henri Pape używa hartowanych stalowych strun fortepianowych i młotków pokrytych filcem.

rok 1827 Broadwood opatentował połączenie metalowej płytki sworznia z oporowymi prętami żelaznymi (praktycznie pełna żelazna rama).

rok 1827 We Francji pojawiają się pierwsze „pianina” opracowane przez Blancheta i Rollera.

rok 1827 James Stewart (partner Chickering) opracowuje metodę, która jest stosowana przez producentów do dnia dzisijszego, polegająca na wykorzystaniu jednego odcinka drutu jako dwóch sąsiednich sznurków.

rok 1828 Ignaz Bosendorfer przejmuje zarządzanie warsztatem instrumentalnym Brodmann w Wiedniu. rok 1831 Herman Lichtenthal z Brukseli wymyśla pierwszą formę pionowej kontroli taśmy, która zapobiega odbijaniu się młotków z powrotem na struny. Lichtenthal użył kawałka skóry. Wornum jako pierwszy użył taśmy.

rok 1835 Pierwszy przykład automatyzacji procesu produkcji fortepianów wraz z wprowadzeniem w Niemczech urządzenia do automatycznego przykrycia młotków. rok 1837 Jonas Chickering ukepszył i opatentował pierwszą jednoczęściową żelazną ramę fortepianu.

rok 1838 Pierre Erard opatentował belkę dociskową, która ma na celu zapewnienie siły uniemożliwiającej młotkom podniesienie cięciw z mostu.

rok 1840 Henri Herz produkuje uproszczoną mechanikę Erarda, która jest nadal używana w dzisiejszych instrumentach.

rok 1842 JCL Ishermann otwiera w Hamburgu pierwszy warsztat specjalizujący się wyłącznie w produkcji fortepianów.

rok 1842 Robert Wornum konstruktor fortepianów pracujący w Londynie ulepszyły mechanizm kontroli taśmy w pianinach. rok 1843 Jonas Chickering opatentował jednoczęściową żelazną ramę fortepianu.

rok 1844 Pape zostaje pierwszą znaną firmą produkującą ośmiooktawowy fortepian. Manufaktura Jeana-Henrti`ego była jedną z najbardziej innowacyjnych w swoich czasasach.

rok 1846 Patent przyznany na stosowanie perforowanej tektury do produkcji zmechanizowanej muzyki.

rok 1855 Steinway wprowadza przeciążony fortepian kwadratowy.

rok 1859 Henry Steinway Jr. opatentował przeciążony fortepian.

rok 1863 Fourneaux Napoleona opracowuje „pianistę”, pierwszy pneumatyczny mechanizm. Stał się on pierwszą maszyną do gry na fortepianie. Były to prototypy zwany także „szafkowym” lub „push-up”, Pianista składał się z obudowy zawierającej mechanizm pneumatyczny.

rok 1874 Steinway udoskonala pedał sostenuto środkowy pedał do fortepianów kwadratowych.

rok 1880-1900 Koniec produkcji fortepianów kwadratowych.

rok 1880 William Tremaine zakłada Mechanical Orguinette Co. (później Aeolian Co.) w celu produkcji zautomatyzowanych organów trzcinowych.

rok 1880 Pierwszy automatyczny fortepian zaprezentowany przez Needham and Sons w Nowym Jorku. Został zbudowany przez R.W. Paine i był adaptacją mechanizmu orguinette.

rok 1886 Electorphonisches Klavier, Richard Eisenmann (Berlin). Podejmuje wczesne próby wykorzystania elektryczności w pianinie akustycznym polegały na wykorzystaniu prądu do aktywacji strun. Umieszczając elektromagnesy blisko strun fortepianu, Eisenmann mógł wytwarzać nieskończone podtrzymanie podczas grania nuty. System został udoskonalony do 1913 roku.

rok 1887 Edwin Welte (Niemcy) wprowadza zastosowanie perforowanej rolki papieru.

rok 1890s Rozpowszechniona zostaje domowa energia elektryczna lud oszalał na punkcie prądu.

rok 1891 Sostenente Piano, Eugene Singer (Paryż). Singer wprowadził prąd zmienny o częstotliwości zbliżonej do żądła, który miał aktywować, uzyskując bardziej kontrolowany efekt. rok 1897 Edwin Votey opracowuje penuamatyczny odtwarzacz typu „push up” dla firmy Aeolian.

rok 1900 Powstaje mechanizm Voteya Mechaniczny instrument z wmontowanym urządzeniem pneumatycznym które sterowane jest poprzez mechaniczną taśmę i nazwany zostaje pianolą.

rok 1903 Stowarzyszenie Amerykańskich Producentów Fortepianów uroczyście spala ogromny stos kwadratowych fortepianów na konwencji w Atlantic City.

rok 1904 Wrzesień wprowadzenie systemu reprodukcji Welte Red na targach w Lipsku.

rok 1912 Wprowadzenie systemu reprodukcji Aeolian Duo-Art Niezwykle rzadki i skomplikowany mechanicznie fortepian odtwarzający jest uważany za najbardziej zaawansowany technologicznie fortepian dla graczy wyprodukowany na początku XX wieku..

rok 1915 Audion Piano, Lee De Forest (Nowy Jork). De Forest, wynalazca wzmacniacza, opracował ten instrument i opatentował go w 1915 roku. Był to pierwszy elektroniczny (w przeciwieństwie do elektrycznego) instrument. Nigdy nie został wprowadzony do produkcji komercyjnej.

rok 1923 Mechanizmy odtwarzania stanowią 10% całkowitej sprzedaży fortepianów.

rok 1925 Produkcja fortepianów w USA: 137 000 instrumentów konwencjonalnych, 169 000 fortepianów dla graczy.

rok 1926 Koło fortepianowe, Hugo Gernsback (Nowy Jork). Wczesny instrument elektroniczny wykorzystujący oscylatory częstotliwości audio. Miał klawiaturę o dwóch oktawach, z której każda nuta sterowała własnym oscylatorem.

rok 1926 Powstało „Piano Electrique”, Twórca Joseph Bethenod był francuskim inżynierem elektrykiem i wynalazcą.

rok 1929 Ampico wprowadza system reprodukcji Model B Knabe, czyli pianino z przystawką, która odtwarza rolki fortepianu za pośrednictwem systemu pneumatycznego.


» » Budowa Pianina « «

» » Płyty CD « «

» » BlogRoll « «

» » Etykiety « «